Wat te doen als je de zenuwen krijgt

Hoe taal een probleem kan creëren en hoe je via taal ook het probleem weer kan laten verdwijnen. Een gesprek met een twaalfjarig meisje dat als een berg opziet tegen haar turnwedstrijden, terwijl turnen haar grote passie is) Zij: Ik snap het niet. Ik ben hartstikke goed in turnen. Ik vind het ontzettend leuk. Maar […]

Niet rennen in de gang

“Niet rennen in de gang!” Ik hoor het mezelf nog roepen. (Nee sorry, niet roepen, maar ‘luid zeggen’.  Roepen lijkt op schreeuwen en dat was ook niet toegestaan). Niet rennen in de gang. Deze regel gold al toen ik zelf als klein meisje door de gang huppelde. Hij was er nog steeds toen ik zelf […]

De advocaat die veranderde in een oplichter

We zaten samen in de tram. Nagenietend van een leuk avondje op school. Hij was negen jaar en hij straalde. Zijn glimlach vulde zijn hele gezicht. In zijn ogen kon je de diamantjes van zijn ziel zien fonkelen. Een zeldzaam moment, waar we beiden van besloten te genieten. Zijn dagelijks leven was gevuld met grote […]

Hoe een schoolpleinoorlog in een week opgelost werd

Vervolg op: leerkracht laat dit niet jouw schoolplein-perikelen zijn.  (Over een jongen die zijn schoolpleinoorlog met de vijand beschrijft) En hoe is het nu op het schoolplein? Wat bedoel je? Met jullie aanvallen tegen de vijand. O dat. O dat is goed Goed? Hoe bedoel je? Dat doen we niet meer? Hè? Hoezo niet. Dan vallen […]

Leerkracht, laat dit niet jouw schoolpleinperikelen zijn

“Maar je kunt er toch ook voor kiezen om ze niet aan te vallen?” opperde ik “Je snapt het niet”, zei hij. “Als wij hen niet aanvallen, dan doen ze het bij ons. Dat is nu eenmaal zoals dat gaat. Het zijn onze vijanden. We moeten onszelf verdedigen. Als wij niet vechten, dan vallen ze […]

2 gesprekken: 2 kinderen, 2 juffen, 1 klacht, 1 verzoek, 2 reacties

2 kinderen:  Bob en Joep 1 klacht: Mijn werk is te makkelijk 2 juffen: Hij doet zijn werk niet 1 verzoek: Ik wil moeilijker werk 2 reacties: Juf 1:  Sorry, maar je laatste citoscores wezen uit dat je in de rode groep thuishoort, niet in de plusgroep. Ik denk dat dat al uitdaging genoeg is […]

300 woorden teveel

Een gesprekje met mijn dochter Dat ik af en toe zo op je mopper wil niet zeggen dat ik niet van je hou. Onze karakters botsen af en toe gewoon. Oh mam. Je bedoelt dus eigenlijk dat onze karakters af en toe woest zijn op elkaar. Maar wij zelf niet. Wat ik eigenlijk bedoel is […]

Wat ouders te leren hebben

“Wat hebben jouw ouders dan te leren?”  vroeg ik vlak voor een oudergesprek aan een negenjarige jongen die bij mij kwam om van zijn angsten af te komen. “Dat ze niet denken dat het hun schuld is” antwoordde hij. “En dat ze weten dat ik het ook niet expres doe. Het gebeurt gewoon zo. Het is […]

Luister jij al naar jouw stem?

Daar zat ze dan. Als vierjarig kleutertje tussen al die andere kleuters  de door de juf opgedragen knip- en plakwerkjes te doen. In haar hoofd zweefde hele andere zaken. De juf begreep haar niet, ook al deed ze haar best.  Zij begreep de juf niet, ook al deed ze haar best. De juf bestempelde haar […]