Van Middelmatigheid Tot Grootsheid

Hoe zorg je ervoor zorgen dat een onbetrouwbaar kind, betrouwbaar wordt? Hoe kun je een van een onhandig kind een handig kind maken? Hoe wordt een impulsief kind een verantwoord kind? Oftewel: hoe kun jij als opvoeder ervoor zorgen dat je kind boven zichzelf uitstijgt? Rogier was een jongen van elf jaar. Hij was vreselijk […]

Annelijne

Wat ik je vragen wil: Wat vind jij ervan dat je steeds verbeterd wordt?

Van: Marlies Aan: Annelijne Onderwerp: Wat vind jij ervan dat ik jouw woorden en zinnen verander? Hoi Annelijne Ik heb een vraag waar ik mee zit. Jij stuurt de stukken die je schrijft voor ons blog naar mij toe. We hebben afgesproken dat ik ervoor zorg dat de woorden juist gespeld staan en dat de zinnen […]

HAGEL, SNEEUW, HAGEL, SNEEUW

Wat doet een volwassene als hij voor een plas staat? En wat doet een kind? Wat doet een volwassene als hij in een hagelbui terechtkomt? En wat doet een kind? Een blog over mijn fietstocht die droog begon en in een hevige hagelbui eindigde HAGEL, SNEEUW, HAGEL, SNEEUW Het was slecht weer. Heel slecht weer. […]

Geluk, kun je het maken?

Het was zo’n tien jaar geleden, Ik was juf. Zij waren groep vier. We zaten in de kring. Het thema was “Geluk“. De hamvraag: kun je geluk maken, of moet je geluk hebben om geluk te hebben. De meningen waren verdeeld. En zij? Zij luisterde alleen maar. Ze luisterde en zweeg. We wisten allemaal: zij […]

Een boos kind, wat nu

Naar aanleiding van mijn blog: ‘De functie van probleemgedrag‘ kreeg ik de volgende vraag: Natuurlijk wil je graag het bloeden stoppen. Wel lastig, zie mijn vraag: In mijn klas zit een leerling die bij boosheid zijn negatieve gevoelens van enkele jaren geleden erbij haalt alsof dat pas is gebeurd. Nu we dit onderkennen, willen we […]

De functie van probleemgedrag

Kinderen gedragen zich niet zomaar op een bepaalde manier. Daar hebben ze een goede reden voor. (Of wij dat nu leuk vinden of niet!) Het gedrag dat zij laten zien (en dat wij vaak als probleemgedrag bestempelen) heeft twee functies. 1. Het is een beschermingsmechanisme. Het beschermt om iets anders niet te hoeven voelen (bijvoorbeeld […]

Annelijne

Wat ik je vragen wil: Waarom maken volwassenen keuzes voor kinderen?

Van: Annelijne Aan: Marlies Onderwerp: Waarom maken volwassenen keuzes voor kinderen? Hallo Marlies Toen ik in groep 3 zat hebben mijn leerkrachten voor mij bepaald dat ik moest blijven zitten. Ze zeiden dat dat ik het niet goed deed. Later bleek dat mijn rekenen heel goed was. Maar mijn taal niet. Het bleek dat ik […]

Stem van de leerling: Kinderen dwingen me een betere versie van mezelf te zijn

“Kinderen dwingen me een betere versie van mijzelf te zijn”, waren woorden van Laurentien van Oranje tijdens het symposium “Stem van de leerling” te Rotterdam. Woorden die zich nestelden in mijn hart en die die plek niet meer wilden verlaten. Woorden die me terugbrachten naar een poosje terug. Naar een plek in Arnhem, waar ik […]