Hoe help je je kind een naar gevoel veranderen in een fijn gevoel

Niet lang geleden was er een meisje in mijn praktijk.
Een meisje van 9 jaar.
Haar oma was overleden.
Dat was inmiddels al 5 jaar geleden.
Ze dacht nog vaak aan oma.
Aan de fijne dingen die ze samen deden.
Ze dacht er vooral aan in bed.
Dat waren momenten dat ze moest huilen.
Soms dacht ze ook aan oma tijdens school.
Ook dan verschenen er tranen.
Eigenlijk vond ze dat erg vervelend.
Ze hield nog veel van oma, maar ze vond het huilen vervelend.
Ze probeerde van alles om niet aan oma te hoeven denken.
Hoe meer ze haar best deed, hoe minder het lukte. Logisch ook.

Waarschijnlijk ken je dat principe wel.
Denk maar eens niet aan een lekker, versgebakken koekje.
Hoe harder je je best doet, hoe meer je trek krijgt in dat lekkere koekje.
Hoe meer je de geur kunt ruiken.

‘Niet aan oma denken’ was dus een vrij onhandige strategie.
En daarbij: Er is helemaal niets mis met aan de leuke momenten met oma te denken.
Alleen de manier waarop zij dat deed hielp haar niet.
Het bleek dat zij een onhandige manier gebruikte om aan oma te denken.
In plaats van een fijn gevoel, gaf het haar een verdrietig gevoel.

Gelukkig is dat heel makkelijk te veranderen!
Het gaat er namelijk niet zo om, waar je over denkt.
De sleutel tot je gevoel zit hem niet in waar je aan denkt, maar op welke manier je ergens aan denkt.

Toen ik haar vroeg op welke manier ze aan oma dacht, vertelde ze me dat ze een filmpje zag van haar en oma.
Een filmpje van de leuke dingen die ze deed.
Ze dacht dus aan oma in bewegende beelden.
Maar wel in supergrote beelden.
Ze zag de beelden van oma in bioscoopschermformaat.
En zij zat op de eerste rij van de bios, zo dichtbij zag ze de beelden.
Niet zo gek dus dat het lastig wordt om aan andere dingen te denken.
Wat zou jij doen met zo’n enorm bioscoopscherm zo vlak voor je neus?
De oplossing was simpel.
Ze verkleinde het enorme bioscoopscherm tot een telefoonschermpje.
De ’telefoon’ stopte ze in haar zak.
Zo kon ze zelf de telefoon tevoorschijn halen wanneer ze aan oma wilde denken.
Tijdens de rekenles bleef de telefoon met de filmpjes van oma in haar zak.
s Avonds voor het slapengaan, keek ze even op het schermpje.
Ze kuste oma gedag, legde haar telefoon naast haar bed en ging slapen.

Probeer zelf maar eens.
Maak eens een beeld van iets dat niet zo fijn was.
Zet het vlak voor je neus op maatje bioscoopscherm.
Hoe voelt dat?
En hoe voelt het wanneer je het beeld verkleint tot het formaat van je telefoonschermpje.
Doe hetzelfde eens met een fijne herinnering.
Wat gebeurt er dan?

Wanneer je aan iets denkt waar je een naar gevoel over krijgt, ga dan eens na op welke manier je eraan denkt. (Zie je bijvoorbeeld een filmpje, maak je een beeld,  of heb je er misschien vooral gedachten over?)
Verander je manier van denken en je gevoel zal mee veranderen.

Aanstaande vrijdag ga ik hier veel dieper op in bij de online training ‘Spelen met gevoelens’ NLP technieken voor kinderen.

De meeste van de technieken die je leert gebruik je eigenlijk al dagelijks.
Alleen gebruik je ze waarschijnlijk zonder dat je het weet en precies andersom.
De meeste mensen gebruiken deze technieken (onbewust) om zich slechter te voelen.
Gelukkig kun je, wanneer je leert hoe je deze technieken bewust in kunt zetten er ook voor zorgen dat je je (binnen zeer korte tijd) goed voelt en kun je direct daarna anderen leren hoe ze deze technieken in kunnen zetten. Je leert hoe je nare gevoelens/gedachten kunt stoppen en kunt vervangen door fijnere gevoelens. En je leert die je direct na de online training in kunt zetten. Natuurlijk leer je ook hoe je deze concrete technieken direct aan kinderen aan kunt leren.

Tijdens de training gaan we de technieken stap voor stap langs, zodat je precies weet hoe ze werken, waar je op moet letten en hoe ze in elkaar steken. Na de training kun je ze direct toepassen, bijvoorbeeld thuis of in de klas.
(Klik hier voor meer informatie)

Doe je mee?

27 januari 2017: Online verdiepingstraining: NLP technieken voor kinderen

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *